Personvernerklæring SafeSpot
Sist oppdatert: 11.01.2023
SafeSpot er en tjeneste som leveres fra Eyd AS. SafeSpot leveres til våre kunder, som kan være organisasjoner, selskaper, serveringssteder, arrangører, klubber og lag mv. I tillegg kan du opprette profil hos SafeSpot for å forenkle bruken av tjenesten og holde oversikt over dine aktiviteter.
I forbindelse med SafeSpot vil det behandles personopplysninger. Vi er opptatt av å behandle personopplysninger på en betryggende og tillitsvekkende måte, og derfor får du informasjon om behandlingen av personopplysninger i forbindelse av SafeSpot her.
Nedenfor finner du informasjon om personopplysninger som behandles ved bruk av SafeSpot, det lovlige grunnlaget med behandlingen, formålet med behandlingen, hvor lenge personopplysningene behandles, mv. For kontakt du har med Eyd AS og annen behandling av personopplysninger knyttet til Eyd AS som selskap, se personvernerklæring her [LINK].
Om du har spørsmål eller ønsker å vite mer om behandlingen av personopplysninger, så kan du kontakte oss – se kontaktopplysninger nedenfor.
1. Ansvarlig for behandling av personopplysninger
Eyd AS er behandlingsansvarlig, dvs. bestemmer hvorfor og hvordan personopplysningene skal behandles, for behandling som omtales nedenfor. Har du registrert en profil i SafeSpot, er Eyd AS behandlingsansvarlig.
Kontaktopplysninger for behandlingsansvarlig:
Eyd AS
E-post: hello@eyd.tech
Organisasjonsnummer: 922 142 009
Vi kan også være databehandler for våre kunder, som vil kunne være organisasjoner, bedrifter mv., som du har registrert deg hos i forbindelse med besøk på et av deres fysiske steder, arrangement mv. eller om du benytter deg av tjenester de har gjort tilgjengelig. Kundene våre er da behandlingsansvarlig for behandlingen av dine personopplysninger. Se mer nedenfor.
2. Behandling av personopplysninger
Formålet med behandlingen av personopplysninger i SafeSpot er å kunne levere de tjenester som våre brukere eller kunder benytter tjenesten til, herunder eksempelvis registrering av besøkende (besøksregistrering), promotere og levere sine tjenester til sine respektive kunder.
Formålet er også å gi våre kunder kontroll og oversikt, samt å gi deg som bruker oversikt over hvordan du benytter tjenesten herunder eksempelvis hvor du har registrert ditt besøk og gi deg mulighet til å håndtere dine opplysninger.
All behandling av personopplysninger skjer i overensstemmelse med de til enhver tid gjeldende personvernregler, herunder personopplysningsloven og personvernforordningen (GDPR).
Med «personopplysninger» menes alle opplysninger som kan knyttes til en fysisk person (sistennevnte omtales som «registrert»).
Med «behandling» menes alt som foretas med personopplysninger, som innsamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning eller endring, gjenfinning, konsultering, bruk, utlevering ved overføring, spredning eller alle andre former for tilgjengeliggjøring, sammenstilling eller samkjøring, begrensning, sletting eller tilintetgjøring.
Er vi databehandler, dvs. vi behandler personopplysninger på vegne av andre, vil du få informasjon om behandlingen fra behandlingsansvarlig. Du kan allikevel kontakte oss om behandlingen av dine personopplysninger, så vil vi henvise deg til rett behandlingsansvarlig.
3. Behandling av personopplysninger i tilknytning til SafeSpot
3.1 Registrering av profil
Dersom du opprettet profil i SafeSpot, herunder i plattformen EYD, så er vi behandlingsansvarlig, dvs. vi er ansvarlig for behandling av dine personopplysninger knyttet til din profil.
Formålet med behandlingen av personopplysningene er å gi deg muligheten til å enklere benytte tjenestene du vil kunne finne i SafeSpot og gi deg oversikt og tilgang til å behandle disse. Grunnlaget for behandling er da for å oppfylle en avtale med deg (personvernforordningen artikkel 6 (1) b), som er vilkårene du aksepterte ved å opprette en profil i SafeSpot.
For ditt bruk av SafeSpot behandles blant annet følgende personopplysninger:
-
Nødvendige opplysninger for å ha en profil slik som: Navn, telefonnummer, e-post, påloggingsinformasjon mv.
-
Andre opplysninger du selv velger åknytte til din profil og som i enkelte tilfeller vil være nødvendig for å benytte enkelte tjenester slik som fødselsdato, kjønn, adresse, personnummer, Arbeidsgiver, preferanser, google-timeline mfl.
-
Generelle personopplysninger slik som Navn, Telefonnummer, e-post
-
Opplysninger knyttet til din bruk av tjenesten slik som opplysninger knyttet til registrering av besøk, dine favoritter, arrangementer, relasjoner til virksomheter mv.
-
Det vil også bli behandlet tekniske logger, sikkerhetslogging på nettsidene og i tilknytning til tjenester av sikkerhetshensyn, for utvikling av tjenesten, og statistikk. Behandling av slike opplysninger gjøres på grunnlag av vår plikt til å overholde personvernregelverket for å sikre personopplysninger, se GDPR artikkel 6 (1) c, jf. bl.a. artikkel 32, og vår plikt til å sikre dine personopplysninger etter avtalen med deg, se ovenfor.
3.2 Registering av data fra våre kunder
Kunder av oss som benytter våre tjenester er behandlingsansvarlig for de personopplysninger som behandles ved bruk av tjenestene. Vi vil da behandle personopplysninger på vegne av kunden, og er da databehandler. Det er inngått databehandleravtale mellom oss og kundene for å regulere vår behandling av personopplysninger på vegne av kundene.
Da det er våre kunder som er ansvarlig for behandlingen (behandlingsansvarlig), og du må kontakte vår kunde for å håndheve dine rettigheter, se ovenfor.
Informasjonen i denne personvernerklæringen vil også gjelde vår behandling av personopplysninger om våre kunders kunder når det gjelder utlevering og overføring av personopplysninger og sikkerhetsmessig/tekniske forhold. For hvor lenge personopplysninger blir behandlet og oppbevart, så er dette avhengig av når vår kunde velger å slette opplysningene. Vi vil ikke benytte informasjon eller opplysninger fra våre tjenester uten at dette er instruert eller godkjent av våre kunder.
Ved å logge inn med ditt telefonnummer, kan du selv opprette en profil, se ovenfor.
Dersom opplysningene legges inn av vår kunde, så vil normalt behandlingen være basert på oppfyllelse av lovmessig plikt eller at vår kunde har en berettiget interesse for behandlingen det er vurdert at denne berettigede interessen går foran personvernet til de registrerte. Ta kontakt med vår kunde for mer informasjon.
Øvrig behandling av personopplysningerDersom du forespør informasjon eller melder deg på nyhetsbrev, eller er eksisterende kunde av oss, vil vi sende ut informasjon om SafeSpot og eventuelle andre produkter og tjenester, produkter for samarbeidspartnere, nyhetsbrev og annen informasjon og markedsføring. Vi vil da behandle ditt navn og e-postadresse. Behandlingen skjer på grunnlag av samtykke eller avtale med deg. Behandlingen skjer inntil du enten har mottatt forespurt informasjon, har trukket ditt samtykke eller ikke lenger er kunde hos oss. Deretter slettes personopplysningene dine.
Vi behandler personopplysningene for å informere deg om tjenester og produkter som kan være av interesse for deg, og behandler personopplysningene på grunnlag av ditt samtykke (GDPR artikkel 6 (1) a). Du kan når som helst trekke tilbake ditt samtykke ved å benytte eventuelle muligheter til avbestilling i forsendelser du mottar, eller for å reservere deg mot direkte markedsføring og/eller profilering etter GDPR 21 (2), ved å kontakte oss.
Ved utsendelse av informasjon om de tjenester du benytter, som SafeSpot, som ikke inneholder markedsføring, så vil dette gjøres uavhengig av om du har samtykket, og personopplysningene vil da behandles etter GDPR artikkel 6 (1) b ved at vi skal oppfylle en avtale med deg. Formålet med behandlingen er da å holde deg oppdatert om tjenestene du mottar.
Vi behandler kun personopplysninger som gjør at vi kan foreta utsendelsen, som er e-postadresse. E-postadressen benyttes ikke til annet enn å sende ut nyhetsbrevet. Personopplysningene behandles så lenge du mottar nyhetsbrevet.
Handler du i våre nettbutikk, så behandles det personopplysninger i denne tilknytning, se da informasjon om personvernerklæring for Eyd AS.
Du kan logge på din profil ved å skrive inn brukernavn og passord eller logge inn via Vipps, Google eller Facebook. Du blir da omdirigert til påloggingssiden til den aktuelle tjenesten. Hvis du velger å logge inn via en av nevnte, deles informasjon om påloggingen med leverandøren av innlogging.
4. Oppbevaring og lagring (sletting) av personopplysninger
Vi oppbevarer personopplysninger så lenge det er nødvendig for det formål personopplysningene ble samlet inn for, og sletter opplysningene i tråd med krav i regelverket. Hvor lenge vi behandler de enkelte typene opplysninger vi behandler, er tatt inn i ovenfor hvor de enkelte behandlinger omtales.
I stedet for å slette personopplysningene, kan det i enkelte tilfeller være aktuelt å anonymisere personopplysningene. Med anonymisering menes at alle identifiserende eller potensielt identifiserende kjennetegn fjernes fra datasett som tas vare på.
Ved manuell registrering av besøk slettes opplysninger automatisk etter 14.dager.
For opplysningene knyttet til en profil hos oss, så vil disse lagres og behandles så lenge din konto er aktiv eller til du sletter kontoen. Kontoen vil også slettes dersom din konto ikke har vært aktiv de siste 18 måneder.
I tillegg sletter vi opplysningene når vi er pålagt av vår kunde som behandlingsansvarlig å slette disse.
5. Overføring eller utlevering av personopplysninger til andre
Vi gir ikke personopplysninger videre til andre i andre tilfeller enn nevnt i denne erklæringen og med mindre det foreligger et lovlig grunnlag for dette. Eksempler på slikt grunnlag vil typisk være en avtale med eller samtykke fra den registrerte eller en lovmessig plikt som pålegger oss å gi ut informasjonen.
Vi bruker databehandlere til å samle inn, lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på våre vegne. I slike tilfeller har vi inngått avtaler for å ivareta dine rettigheter og sikkerhet for dine personopplysninger i alle ledd av behandlingen.
Er det pålagt ved lov eller det er mistanke om at det er begått lovbrudd i forbindelse med bruk av våre tjenester, vil personopplysninger vi har lagret om deg kunne utleveres til offentlige myndigheter.
6. Overføring av personopplysninger til mottaker i land utenfor EØS
Det er en målsetting for oss at all behandling av personopplysninger skal foretas innenfor EØS, men det vil kunne være at vi benytter leverandører eller behandler personopplysninger utenfor EØS. I slike tilfeller vil overføring og behandling utenfor EØS (tredjeland) skje i land godkjent av EU-kommisjonen eller i samsvar med gyldig rettslig grunnlag for overføringen av personopplysninger etter GDPR kapittel V. Skjer ikke overføring til land godkjent av EU-kommisjonen, vil overføring kun skje etter de garantier som er oppstilt i GDPR artikkel 46 (2). Hvilket grunnlag som er benyttet for overføring kan du få opplyst om du kontakter oss.
7. Sikkerhet for behandlingen
Vi prioriterer sikkerhet av personopplysninger høyt i vår virksomhet og vil iverksette alle påkrevede tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre dine personopplysninger.
Vi håndterer informasjon slik at den er riktig, tilgjengelig og håndtert i henhold til grad av sensitivitet på opplysningene. Vi benytter også en rekke sikkerhetsteknologier og informasjonssikkerhets-prosedyrer for å beskytte personopplysningene fra uautorisert tilgang, bruk eller formidling. Det gjennomføres risikovurderinger for behandling av personopplysninger.
Vi har inngått databehandleravtaler med alle våre leverandører som behandler personopplysninger, hvor de påtar seg samme grad av sikkerhet som vi har for vår behandling av personopplysninger.
Vi begrenser tilgangen til personopplysninger til det personalet eller de tredjepartene som skal behandle opplysningene på våre vegne. Disse partene er underlagt konfidensialitetsplikt.
Det er etablert rutiner for håndtering av brudd på informasjonssikkerhet og rutiner (personvernbrudd), og vi vil, dersom det foreligger brudd som medfører risiko for personvernet til de personopplysningene gjelder, sende avviksmelding til Datatilsynet så raskt som mulig og senest innen 72 timer etter bruddet ble oppdaget. Medfører bruddet høy sannsynlighet for personvernet til de bruddet gjelder, vil vi også varsle disse.
8. Dine rettigheter når vi behandler personopplysninger om deg
Ved behandlingen av personopplysninger har du rett til bl.a. å få informasjon, innsyn i personopplysningene, kreve opplysninger rettet og slettet, begrensning i behandlingen mv. For dine rettigheter og hvordan bruke disse, se personvernerklæringen for Eyd AS som du finner her: TA INN LINK.
Er vi databehandler for våre kunder, og du benytter tjenester fra en av våre kunder og da er denne ansvarlig for behandlingen av personopplysninger (behandlingsansvarlig). Du må da kontakte den du mottar tjenesten fra for å utøve dine rettigheter knyttet til behandling av dine personopplysninger. Dine rettigheter vil da i det vesentlige være som beskrevet nedenfor.
9. Klager
Opplever du at vår behandling av personopplysninger ikke er i overensstemmelse med det vi har beskrevet her eller at vi på andre måter bryter personvernlovgivningen, så kan du klage til Datatilsynet. Vi ber deg imidlertid å først kontakte oss, slik at vi kan få utbret eventuelle feil behandling raskest mulig.
Du finner informasjon om dine rettigheter og hvordan kontakte Datatilsynet på Datatilsynets nettsider: www.datatilsynet.no.
10. Endringer
Hvis det skulle skje endring av våre tjenester eller endringer i regelverket om behandling av personopplysninger, kan det
medføre forandring i informasjonen du er gitt her. Har vi dine kontaktopplysninger, vil vi gjøre deg oppmerksom på disse
forandringene. Ellers vil oppdatert informasjon alltid finnes lett tilgjengelig på våre nettsider.